کاغذ کاربن لس

کاغذ کاربن لس

تاریخچه NCR

 

قرن هاست تفکر بشری بر کاغذ نقش بسته و اسناد و مدارک مربوط به هویت و مایملک انسان از طریق کاغذ و نوشته های بر روی آن دست به دست می چرخد.

امروزه با وجود پیشرفت سریع تکنولوژی و نقش آن در ارتباطات بشری، وظهور رسانه های مجهز ماهواره ای، فضاهای مجازی و سایر پدیده ها، هنوز کاغذ در ارتباطات بشری نقش موثری را ایفا نموده.

کاغذ به عنوان ابزاری ساده، همچون لوح سفیدی میتواند هز نوشته ای را بر خود حک کند و صنعت چاپ نیز از این طریق دست به تکثیر اندیشه بشری زند.

 

در گذشته برای ایجاد کپی از یک برگه، افراد از کاربن در بین برگه ها استفاده می کردند، که روش مطلوبی نبود چراکه موجب جوهری شدن دست افراد و همچنین موجب ایجاد لکه های جوهر برروی کاغذ می شد به علاوه که تصویر دقیقی نیز نداشت.

ولی با اختراع کاغذ کاربن لس در سال ۱۹۵۲ توسط لاول (Lowell Schleicher) و بری گرین (Barry Green )، ایجاد نسخ متعدد از یک برگه بسیار آسان و تمییز گردیده و همچنین مضرات زیست محیطی کمتری نسبت به کاربن نیز دارد.

کاغذ کاربن لس معمولآ در صنعت چاپ به عنوان کاغذ ان سی آر (NCR) شناخته می شود که برای اولین بار توسط شرکت ان سی آر تولید شده است.

تولید کاغذ های کاربن لس در اروپا در سال ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۳۹ هجری شمسی) آغاز شد و در سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱ هجری شمسی) یک شرکت ژاپنی با امضای قرارداد و گرفتن مجوز از شرکت صندوق ملی به تولید این نوع کاغذ اقدام کرد.

کاغذ کاربن لس بعد از تولید آن در سال ۱۹۵۴ به جهت مزایایی که با خود به همراه داشت، دچار یک رشد عظیم در تولید گردید. به طوری که در دهه ۱۹۶۰ میلادی ( ۱۳۴۰- ۱۳۵۰ هجری شمسی ) فروش کاغذ کاربن لس در ایالات متحده حدود ۱۶۰۰۰ تن شد . در سال ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۵۹ هجری شمسی) فروش جهانی آن به ۱۰۰۰۰۰ تن افزایش پیدا کرد. در سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰ هجری شمسی) حدود ۱٫۸ میلیون تن کاغذ کاربن لس تولید و مصرف شد . هم اکنون فروش جهانی کاغذ کاربن لس در سال پا را فراتر از ۵ میلیارد دلار می گذارد. در حال حاضر بیش از ۱۲ کارخانه در ایالات متحده و بیش از ۵۰ کارخانه در سراسر جهان کاغذ کاربن لس تولید می کنند.

 

 

http://www.achahar.ir/fa/Productes/NCR