پرینتر حرارتی

پرینتر حرارتی
19 آبان 1394

پرینتر حرارتی

پرینتر صدور فیش (پرینتر حرارتی) چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

چاپگر از متداول ترین دستگاه‌های خروجی در کامپیوتر است که از آن به منظور چاپ اطلاعات استفاده می شود . کاربران کامپیوتر صرف نظر از نوع استفاده، ممکن است در مقاطع زمانی خاصی نیازمند استفاده از چاپگر باشند. چاپگرها دارای انواع متفاوتی می‌باشند. چاپگرهای جوهر افشان، لیزری تک رنگ و لیزری رنگی، سه گروه عمده از چاپگرهای موجود می‌باشند. هر یک از چاپگرها ( از چاپگرهای جوهر افشان تا چاپگرهای لیزری ) دارای طراحی منحصربه فرد خود بوده و به منظور اهداف و کاربردهای خاصی ، طراحی شده اند .

مکانیزم جدید چاپ تحت عنوان چاپ با حرارت یا چاپگرهای حرارتی معرفی شده اند. در این نوع چاپ نیاز به جوهر نیست در واقع هد دستگاه توسط ایجاد حرارت بر روی کاغذ می نویسد . البته باید توجه داشت که کاغذ از نوع خاص می باشد و در واقع در این مکانیزم نیاز به کاغذی داریم که در مقابل حرارت حساس بوده و واکنش نشان دهد.

پرینترهای حرارتی صدور فیش در دو نوع تک رنگ (سیاه و سفید) و 2 رنگ در بازار موجود است که کارایی نوع 2 رنگ آن به علت عدم وجود کاغذ دو رنگ در بازار ایران مانند پرینتر های تک رنگ است.

 

 مزایای پرینتر های حرارتی :

عمر طولانی و عدم نیاز به سرویس مداوم و شارژ : این پرینتر ها نیازی به شارژ ندارند و سال ها بدون نیاز به هیچ گونه سرویسی کار می کنند.

سرعت بالا در چاپ : سرعت صدور فیش یکی از عوامل مهم در جلب رضایت مشتری و بالا بردن راندمان کاری می باشد که این پرینترها با سرعت بسیا بالای خود به شما در رسیدن به این مهم کمک می کنند.

 هزینه پایین چاپ : پرینترهای فیش زن حرارتی نیاز به جوهر ندارند و در ضمن کاغذ مصرفی این پرینترها (رول حرارتی) بسیار ارزان می باشد. در صورت استفاده از این پرینترها هزینه نهایی هر قبض یا پرینت 15 سانتی تقریبا 1 تومان میباشد!

کار در سکوت: هنگام کار چاپگر حرارتی صداهای ایجاد شده توسط چاپگرهای سوزنی و لیزری را نمی شنویم و از این حیث با آرامش محیط کار مواجه شویم.

برطرف نمودن مشکل کمبود جا : این پرینتر نسبت به انواع لیزری و سوزنی بسیار حجم کمتری از فضا را اشغال کرده، لذا مشکل اشغال فضای میز کار را تا حدودی مرتفع می نماید.

کاهش هزینه‌های جانبی : شاید برای خرید این پرینترها مبلغی بیش از پرینترهای دیگر هزینه کنید، ولی با توجه به کاهش هزینه‌های جانبی (کاغذ ارزان، عدم نیاز به شارژ جوهر و عدم نیاز به سرویس) بعد از چند ماه با توجه به صرفه جویی انجام شده هزینه خرید پرینتر به شما باز می گردد.

این خصوصیات منحصر به فرد پرینتر های فیش زن حرارتی سبب شده که این پرینتر ها به طور گسترده در جاهایی مثل رستوران ها، دستگاه های خود پرداز بانک ها (ATM)، داروخانه ها، تاکسی سرویس ها و پیک های موتوری، دستگاه های نوبت دهی، سینماها، فروشگاه و... مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

پورت‌های اتصال به کامپیوتر :

اکثر پرینترهای حرارتی صدور فیش با پورت های زیر در بازار موجود است که هنگام خرید باید نوع پورت را انتخاب کنید. البته امکان تعویض پورت بعد از خرید هم وجود دارد:

پورت ‌موازی (Parallel) : این پورت یک پورت استاندارد جهت اتصال پرینتر می باشد و از مزایای آن عدم نیاز به نصب درایور و سرعت بالای آن می باشد.

 پورت ‌سریال (COM) : از این پورت معمولا برای مسافت های بیشتر از 15 متر استفاده میشود. سرعت این پورت هنگام پرینت نسبت به پورت های دیگر پایین تر است.

پورت USB: مزیت این پورت وجود آن بر روی تمامی لپ تاپ ها می باشد. از این پورت معمولا در صورت عدم وجود پورت پارارل استفاده می شود. اشکال این پورت نیاز به نصب مجدد درایور پرینتر در صورت قطع و وصل کردن سیم و همچنین برد کم آن می باشد.

پورت شبکه (Ethernet) : از این پورت معمولا در محل هایی که تعداد کامپیوترها یا پرینترها زیاد است و یا فاصله پرینتر تا کامپیوتر بیشتر از 40 متر است استفاده می شود. قیمت این پورت از سایر پورت ها بالاتر می باشد.